Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?    Cyberbezpieczeństwo AKCEPTUJĘ
^Powrót do góry strony
  
  
  

ŚWIATOWY DZIEŃ AUTYZMU

                                    

Właśnie dziś, 2 kwietnia, przypada Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, którego celem jest podnoszenie społecznej świadomości na temat tego zaburzenia. Chcemy zaprosić nasze przedszkolaki do włączenia się do corocznej ogólnopolskiej akcji „Zaświeć się na Niebiesko”, tym razem z dużym udziałem swoich rodziców. Prosimy o wykonanie pracy w kolorze, który tego dnia króluje – niebieskie odciski dłoni lub inne rysunki w tym kolorze.

Prosimy o przesyłanie zdjęć.

W tym roku trochę inaczej, bo bez pochodów z niebieskimi balonami, bez specjalnych warsztatów i spotkań w przedszkolu, ale chociaż w ten sposób, chcielibyśmy zaznaczyć, że pamiętamy i solidaryzujemy się z osobami z autyzmem, z naszymi kolegami i koleżankami.

   Dziękujemy wszystkim rodzicom i naszym kochanym przedszkolakom

                        za każdą nadesłaną pracę!

DLA RODZICÓW "DLACZEGO WARTO CZYTAĆ DZIECIOM KSIĄŻKI"

               DLACZEGO WARTO CZYTAĆ DZIECIOM KSIĄŻKI?

 

                                „CZYTANIE KSIĄŻEK TO NAJPIĘKNIEJSZA ZABAWA,

                                   JAKĄ SOBIE LUDZKOŚĆ WYMYŚLIŁA”

                                                                              Wisława Szymborska

Chcemy zachęcić Państwa do czytania książek swoim dzieciom, pokazać zalety wspólnej lektury i wpływu książki na rozwój i psychikę dziecka.

Potrzebę czytania w dziecku musimy wzbudzić sami w trakcie procesu wychowawczego. Dlatego to od nas nauczycieli i rodziców zależy, czy potrafimy mimo atrakcyjności powszechnie dostępnej telewizji rozbudzić zainteresowanie książką i przygotować je do tego, by kontakt z literaturą stał się niezbędny. Czytanie książek dzieciom, ma same zalety i wspólna lektura wpływa na rozwój i psychikę dziecka. Świat, w którym żyjemy jest coraz bardziej skomplikowany, lawinowo narasta ilość informacji, następuje coraz szybszy przyrost wiedzy, i często w dzisiejszych czasach zapomina się o czytaniu dzieciom. Naukowcy i praktycy zgodnie twierdzą, że czytanie dziecku na głos uczy je języka i myślenia, rozwija pamięć i wyobraźnię, przynosi wiedzę i wzorce dobrych zachowań, wzmacnia samouznanie. Czytanie uczy dzieci odróżniania dobra od zła i zachęca do refleksji nad konsekwencjami własnych słów i czynów. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszym świecie, zdominowanym przez agresywne wzorce masowej kultury i pogoń za pieniędzmi. Nie zawsze rodzice są świadomi, że wspólne czytanie może bardzo pomagać w wychowaniu dziecka. W książkach znajdowane są często fragmenty, które mogą posłużyć jako rozwiązania konkretnych sytuacji, z którymi dziecko styka się w życiu codziennym.  Dobra literatura dla dzieci daje prawidłowe wzorce zachowania. Dla rodziców to bezcenna pomoc w kształtowaniu właściwych postaw i nawyków dziecka. Głośne czytanie spełnia ponadto ważną rolę w kształtowaniu mowy dziecka. Nie tylko wzbogaca słownik, lecz uczy prawidłowego formułowania myśli, budowy zdań, kształcone są podstawowe funkcje słuchowe, jest bardzo ważne dla rozwoju uczuciowego. Dobór literatury zależy od wieku: trzylatki chętniej oglądają obrazki, o których się opowiada, wzbogacając ich treść na miarę własnej fantazji. Czterolatki potrafią już słuchać czytania, lecz dobrze jest, gdy mają oparcie w ilustracji. Pięcio- i sześciolatki mogą słuchać dość długich opowiadań w takim stopniu interesujących, aby utrzymały ich uwagę. Można dłuższe opowiadanie dzielić na odcinki czytane w kolejnych dniach. Podkreślamy bardzo istotną wartość głośnego czytanie. Należy ten rytuał utrzymywać nawet wówczas, gdy dziecko samo już dobrze czyta. Dzieci, które już w wieku przedszkolnym zostaną w sposób ciekawy wprowadzone w świat książek odpowiadających dziecięcym zainteresowaniom i potrzebom, będą ich szukały później same, wbrew twierdzeniom, że zanika kultura czytelnicza na rzecz obrazu. Nie pozbawiajmy dziecka korzyści jakie niesie głośne czytanie. Wspólne czytanie w rodzinie pozwoli im pokonać problemy dorastania, wzmocni więzi uczuciowe z rodzicami. Należy pamiętać, że książki są pokarmem nie tylko dla intelektu, ale i dla psychiki. Czytający rodzice dość powszechnie popełniają błąd, gdy wraz z rozpoczęciem nauki dziecka w szkole, przestają mu głośno czytać. Najczęściej kierują się przekonaniem, że gdy dziecko nauczy się czytać, powinno to robić samodzielnie, bo tylko wtedy opanuje płynne czytanie. Tak jednak nie jest. A to znaczy, że przestając dziecku głośno czytać w początkach nauki szkolnej, pozbawiamy je wielkiej szansy na rozwój języka i umiejętności rozumienia świata. Dlatego, gdy dziecko idzie do szkoły, warto czytać mu nadal. Należy dopasowywać lekturę do upodobań małego słuchacza, tak, by czytanie było odczuwane jako przyjemność i prawdziwa przygoda. Poznając kolejne książki, dziecko ma szansę na większy sukces w szkole.  Duży zasób słownictwa, umiejętność myślenia i wypowiadania się, większa wiedza o świecie – to atuty, które trudno przecenić. Dlatego też nie powinniśmy przestawać dziecku czytać w początkach nauki szkolnej, a przełoży się to na rozwój języka i umiejętność rozumienia świata. Od dawien dawna rodzice i dziadkowie czytali swoim dzieciom bajki, wiersze, opowiadania.  Postarajmy się, aby tak było nadal. Pamiętajmy o korzyściach, które płyną z czytania dla dzieci.

Drodzy Rodzice zachęcamy Was gorąco, abyście rozbudzali i podtrzymywali zainteresowania czytelnicze waszych pociech poprzez codzienne głośne czytanie dzieciom - wystarczy 20 minut dziennie.

Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi.

Jest na to sposób – CZYTAJMY DZIECIOM!!!