Przedszkole Samorządowe Nr 13
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 13
W BIAŁEJ PODLASKIEJ NA LATA
2014 -2017
„Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz.
Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż”.
J. Korczak
Integralną częścią koncepcji pracy przedszkola są roczne plany pracy opracowywane na każdy rok szkolny.
Dane ogólne, lokalizacja
Przedszkole Samorządowe Nr 13 w Białej Podlaskiej powstało w 1982 roku. Pierwszą jego siedzibą był budynek przy ul. Terebelskiej 45. Od 1995 roku przedszkole mieści się w lokalu przy ul. Kazimierza Jagiellończyka 17. Placówka posiada dobrą lokalizację, dogodny dojazd i parking, co ułatwia rodzicom szybki i sprawny dowóz dzieci.
Przedszkole otoczone jest dużym, zadrzewionym placem zabaw, wyposażonym w sprzęt rekreacyjno – sportowy uwzględniający możliwości wiekowe i zainteresowania wychowanków. Zaspokaja on potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu i zachęca do zabawy.
Baza
Bazę przedszkola stanowi sześć sal zajęć dydaktycznych z przylegającymi do nich szatniami, łazienkami i pomieszczeniami gospodarczymi. Sale są przestronne, jasne i dobrze wyposażone w sprzęt, pomoce dydaktyczne i zabawki.
Kadra
Kadrę pedagogiczną przedszkola stanowi 13 wysoko wykwalifikowanych nauczycieli wychowania przedszkolnego. Dwunastu z nich posiada wykształcenie wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym. Są to w większości nauczyciele dyplomowani (12), dobrze przygotowani merytorycznie i metodycznie, ciągle doskonalący się zawodowo i poszukujący nowatorskich rozwiązań.
Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą, tworząc miłą i przyjazną atmosferę.
Wychowankowie
Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 3 – 6 lat. Mają one warunki do samorealizacji, aktywnego odkrywania własnych możliwości a także rozwijania swoich zainteresowań, uzdolnień i wzbogacania wiedzy o otaczającym świecie.
WIZJA PRZEDSZKOLA
- Przedszkole bezpieczne i przyjazne dziecku, rodzicom, środowisku.
- Miejsce radosnej zabawy, wszechstronnego rozwoju i szczęśliwego dzieciństwa.
- Gwarancja sukcesu w szkole.
MISJA PRZEDSZKOLA
- Każdego wychowanka traktujemy podmiotowo.
- Stwarzamy warunki do indywidualnego, twórczego rozwoju dziecka uwzględniając jego aktywność fizyczną, twórczą, emocjonalną i społeczną.
- Wspieramy kreatywność, pomagamy w rozwoju talentów.
- Wprowadzamy dziecko w świat wartości uniwersalnych: piękno, dobro, prawda i miłość.
- Pośredniczymy w przyswajaniu norm postępowania etycznego.
- Rozbudzamy ciekawość świata i ludzi, spostrzegawczość i wrażliwość.
- Zapewniamy każdemu dziecku wszechstronny rozwój zgodny z jego indywidualnym tempem rozwoju, potrzebami, oczekiwaniami i zdolnościami.
- Diagnozujemy i obserwujemy indywidualny rozwój każdego dziecka.
- Kształtujemy postawy prozdrowotne, wspieramy i rozwijamy aktywność ruchową.
- Wykorzystujemy naturalną potrzebę ruchu i eksplorowania otoczenia tak, aby dziecko żyło w zgodzie z własnym ciałem i umysłem w harmonii z otaczającym światem i przyrodą.
- Wyposażamy dziecko w wiedzę i umiejętności niezbędne do podjęcia nauki szkolnej.
- Przygotowujemy do odnoszenia i przeżywania sukcesów, ale również do radzenia sobie z porażką i trudnościami.
- Uczymy akceptacji i poszanowania każdego człowieka.
- Kształtujemy poczucie przynależności regionalnej i narodowej.
- Pomagamy dziecku w pozytywnym postrzeganiu siebie i rozumieniu swoich uczuć.
- Gwarantujemy bezpieczeństwo w czasie pobytu dziecka w naszej placówce.
- Stoimy na straży praw dziecka, zapewniamy mu poczucie bezpieczeństwa.
- Współpracujemy z rodzicami i środowiskiem lokalnym, oraz organizacjami i specjalistami wspierającymi rozwój dziecka i działalność przedszkola.
MODEL ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA
Absolwent naszego przedszkola:
- Osiągnął dojrzałość szkolną- jest przygotowany do podjęcia obowiązku szkolnego.
- Wykazuje motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego.
- Posiada podstawową wiedzę o świecie.
- Jest samodzielny, radzi sobie w różnych sytuacjach, w życiu codziennym.
- Potrafi nawiązać kontakt z rówieśnikami i dorosłymi.
- Osiąga dobre wyniki na miarę swoich możliwości.
- Chętnie się uczy, ma szerokie zainteresowania- rozwija je.
- Dąży do rozwiązywania problemów i pokonywania trudności.
- Posiada umiejętność wykorzystywania swoich mocnych stron oraz pokonywania własnych słabości.
- Wyraża własne zdanie, opinie i emocje.
- Ma pozytywny obraz samego siebie, zna swoje możliwości.
- Jest aktywny, ambitny, dociekliwy i kreatywny.
- Odróżnia dobro od zła.
- Okazuje szacunek innym ludziom.
- Zna i przestrzega norm społecznych.
- Dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo.
- Potrafi cieszyć się z sukcesów, ale dobrze radzi sobie z porażką.
- Nie obawia się wystąpień publicznych, chętnie uczestniczy w przedstawieniach, przeglądach i konkursach.